Gdzie był produkowany Garbus? Czyli garść informacji o fabryce w Wolfsburgu i nie tylko

0
509
views

Gdzie zaczyna się historia Volkswagena Garbusa?

Fabrykę w Wolfsburgu zaczęto wznosić już w 1937 roku. Historia jej powstania ściśle związana jest z Garbusem. Dziś twierdzi się, że sam pomysł stworzenia samochodu dla ludu, który nadzorował Hitler, był tylko przykrywką do napędzenia machiny wojennej nazistowskich Niemiec. Pieniądze odkładane przez obywateli na książeczki oszczędnościowe po to, aby móc uzyskać swój model Volkswagena Garbusa. Niestety, ale pieniądze te nie zostały wykorzystane zgodnie z pierwotnym założeniem. Idealne samochody dla ludu, które miały być praktyczne i funkcjonalne, napędziły działania wojenne Hitlera. Wszystkie wyprodukowane w trakcie II Wojny Światowej Garbusy, to schwimmwageny, które zostały przystosowane do ciężkich warunków wojskowych. Sama fabryka w Wolfsburgu wobec tego również była częścią ukartowanego planu. Tak przynajmniej można dziś wywnioskować.

 

Fabryka w Wolfsburgu, czyli o tym, gdzie był produkowany Garbus

Niestety, ale początki zarówno Garbusa, jak i fabryki Volkswagena są ściśle związane z II Wojną Światową. Miasto Wolfsburg powstało w ramach propagandy nazistowskiej o zmotoryzowaniu Niemiec. Jak powyżej wspomniano, żadna z tych obietnic się nie spełniła. W fabryce Volkswagena produkowano samochody terenowe nazywane kubelwagen oraz amfibia. Oprócz tego prężnie działała produkcja części wojskowych. Wielu ludzi, w tym jeńców wojennych (także Polaków) przeżywała koszmar w tym właśnie miejscu, mającym być cudem rozwoju motoryzacji. Niestety podczas II Wojny Światowej, fabryka ani miasto Wolfsburg nie miały wiele wspólnego z uwielbianym po wojnie aż do dziś Volkswagenem Garbusem. W produkcji zbrojeń i samochodów wojskowych w latach 1943-1944 brało udział około 11 tys. jeńców.

 

Gdzie był produkowany Garbus po Wojnie?

Po wojnie ruszyła produkcja cywilnych Garbusów w Fabryce Volkswagena. Samo miasto Wolfsburg otrzymało swoją nazwę dopiero po wojnie na cześć górującego w nim zamku. Wcześniej miasto nazywało się Stadt des KdF-Wagens. Produkowany po wojnie Volkswagen Garbus nie stracił zainteresowania ludności. Jego produkcja rozpoczęła się w Niemczech, a następnie objęła cały świat. Powstawały nowe modele tego klasyka. Volkswagen Transporter i Kabriolet również wiodły prym na świecie. To, na jaką skalę zaczął być produkowany Garbus, mogą zobrazować liczby. Już w 1949 roku, czyli 4 lata po wojnie, w Wolfsburgu został stworzony 50-tysięczny egzemplarz tego samochodu, a rok później 100-tysięczny. W 1955 był to już milionowy Garbus, natomiast w 1965 roku milion w produkcji został osiągnięty przez jeden tylko rok. W Niemczech powstawały nowe fabryki zajmujące się jego produkcją: Hanower, Em-den, Braunschweig oraz Kassel. Garbusy były produkowane również w Meksyku oaz Belgii. W Wolfsburgu zakończono produkcję Garbusa w 1974 roku. Przez 65 lat od 1938 roku do 2003 roku wyprodukowano 21 529 464 egzemplarzy.

 

Muzeum Volkswagena w Wolfsburgu

Volkswagen Garbus swoje początki miał w mieście oraz fabryce, która z wyżej wymienionych powodów może nie kojarzyć się zbyt pozytywnie. Jednak dziś w Wolfsburgu znajduje się licznie odwiedzane Muzeum Volkswagena. W mieście samochodów można podziwiać nie tylko najstarsze i najnowsze maszyny. Oprócz tego zwiedzający poznają historię miasta, mogą odwiedzić bunkier znajdujący się pod fabryką. Oczywiście nie mogłoby zabraknąć wystawy słynnego Volkswagena Garbusa. To zdecydowanie miejsce z niezwykłym klimatem. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here